Kącik logopedyczny

„Zabawy w dmuchanie” są bardzo lubiane przez dzieci.
Aby takie zabawy spełniały swoją funkcję czyli były jednocześnie treningiem oddychania trzeba zwrócić uwagę na kila szczegółów i wystrzegać się błędów. Oto one.
Układ warg, który nie sprzyja efektywnemu dmuchaniu
Wargi płaskie, rozciągnięte nie sprzyjają kierowaniu powietrza na obiekty. Jest ono wówczas kierowane na boki lub ku dołowi. Znacznie efektywniej dmucha się układając wargi mniej więcej tak, jak do wymowy głoski . Wtedy powietrze leci na wprost.
Niewłaściwe kierowanie powietrza
Kiedy powietrze kierowane jest do policzków, efektywność dmuchania jest mniejsza. Najefektywniej dmucha się, kiedy policzki pozostają płaskie, a usta ułożone są podobnie, jak do wymowy . Dlaczego dzieci kierują powietrze do policzków zamiast po prostu do przodu?
• Bo tak się nauczyły i nie robi im to szczególnej różnicy, czy policzki są płaskie czy wydęte.
• Dzieci uczone są zbyt mocnego dmuchania i zbyt duża ilość powietrza gromadzi się właśnie w policzkach.
• Wargi i policzki potrzebują jeszcze ćwiczeń, aby się wzmocnić (np. u małych dzieci). Wówczas też poprawi się technika dmuchania.


Zbyt duża lub zbyt mała siła dmuchania
Dzieci często są uczone wyłącznie silnego dmuchania (przecież świeczki na torcie trzeba jakoś zdmuchnąć, rodzice wołają więc: „Mocno dmuchaj!”). Taki sposób dmuchania stosują potem w każdej sytuacji. Niektóre z kolei dmuchają zbyt słabo (przyczyny mogą być różne, m. in. płytki oddech). Korzystne jest uczenie różnych sposobów dmuchania: mocnego i słabego. Można użyć do zabawy piórek, na których łatwo pokazać te różnice.
Brak różnicowania między dmuchaniem a chuchaniem
Niektóre dzieci dmuchają w taki sposób, że ich dmuchanie bardziej przypomina chuchanie. Można bardzo łatwo nauczyć dziecka różnic między jednym i drugim. Jak?
• Chuchanie uzyskamy wypowiadając szeptem głoski [h] lub , [o] , bądź sylab [ha] [ho] [hu].
• Podczas chuchania przykładamy dłoń do ust i wyczuwamy ciepłe powietrze.
• Chuchamy na lustro i obserwujemy pojawiającą się na nim parę.
• Dmuchanie to coś przeciwnego do chuchania – powietrze leci zimne, a pod wpływem dmuchania para znika z lustra.


NIE TYLKO DMUCHANIE !
Doskonałym ćwiczeniem jest ,,kierunek przeciwny” tzn wciąganie powietrza. Jeżeli zrobimy to przez słomkę- zabawa gwarantowana! A przy tym:
• Ćwiczymy mięsień okrężny ust
• Podniebienie miękkie
• Możemy ,,zaczarować” np. małe obrazki, chrupki, kuleczki… i przyssać je do słomki przenosząc na inne miejsce.
Zabawa polecana jest szczególnie dzieciom nie wymawiającym głoskę ,,K”.

Księżniczka Anna czeka na Twoją pomoc !
Przygotuj:
• rysunek zamku
• Słomkę
• Chrupki, małe obrazki, kolorowe kółka….( to będą ,,towary”)
• Wciągając słomką powietrze przenoś do zamku ,,towary”
• Ćwiczysz mięsień okrężny ust

Pomóc możesz też np pilotowi. Wystarczy w ten sam sposób ( słomką) zabrać z samolotu chmury z papieru.

BAWMY SIĘ W DMUCHANIE ! MIŁEJ ZABAWY- LOGOPEDA

Przedszkolowo.pl logo